Väldigt kommersiellt

Prins Tapper och Medråtta

Baron Råtta öppnar limånadstånd med Prins Tapper

 

-Prins Tapper hur gör man limånad?

 

-Varför vill du veta det, min ohygieniske lille vän?

 

-Varför kallar du mig så?

 

-Jag bara prövar något nytt. Vill du göra limånad?

 

-Ja, jag tänker göra limånad och sälja och investera i en ost och sedan, med avkastning på avkastning en ost till.

 

-Mycket bra tänkt. Man gör limånad av lim och nad, men Effen har förbjudit jakt på naden, den är urtorkningshotad och det är inte bra när man gör saft, så man tar limåner och socker. Jag har ett bra recept.

 

-Så bra.

 

-Det är resurssnålt. En bit såkker, en limon och 200 liter vatten.

 

-Rymmer inte det hypokondriska barnets badkar 200 liter?

 

-Bara när han sitter i det. Annars är det bara 50 liter, men det är precis det jag tänker använda. Jag ändrar bara receptet lite och stryker såkkret.

 

-Skall vi fortfarande använda 200 liter vatten?

 

-Ja, du får stå med en sked bredvid, så att det inte rinner ut. Vi kommer att bli rika.

 

-Ost! Ost! Ost!

 

 

 

Litet senare.

- Hur mycket har vi tjänat nu?

 

- Ja vid ett snabbt överslag så ser det ut som noll kronor och inga algapengar. Vi kan ha några rupier, om vi skjuter till dem själva.

 

-Alla går på den andra sidan av gatan. Det Hypokondriska Barnet tycks sälja apelsinsaft där.

-Ja. Elaka ödlan satte en skylt längst ned för gatan. Jag tror det är reklam för Det Hypokondiska Barnets Saftstånd. Vi får titta när vi går hem.

 

-Ja! Vad står det på vår skylt?

 

-Det var ju du som skrev den. Jag får titta. Hmm- "ost" och "rör ej". Det kan hända vi får arbeta lite på vår affischering.

 

-Vad sa du Prins Tapper? Nu kommer den elaka ödlan förbi och dricker upp den sista muggen från Det Hypokondriska barnets stånd. jag tror han druckit upp 40 muggar nu. Ser du vad som står på skylten? Jag kan inte läsa på långt håll utan mina analfabetiglasögon.

 

-Det står "STÖD DE KRASSLIGA! 25 ÖRE GLASET (GULAKTIG, VÄTSKELIKNANDE DRYCK)! Vi skall inte missunna den lille stackaren det. Han har både osynliga utslag på näsan, kramp av frisk luft och en släng av beri-beri den här veckan.

 

-Nu tittar den Elaka Ödlan på oss.Skrattar han åt oss?

 

-Nej de gör så när de känner sig hotade. Vi har den bästa marknadsföringen, den skarpaste tillverkningsprocessen och bästa produkten, i stort sett. Låt oss experimentera med skylten. Nu när det Hypokondriska Barnet har gått får vi säkert kunder.

 

-Prins Tapper, hur stavar man "beriberi".

 

-Baron Råtta. Vi prövar något nytt. Skriv "Limånad". Vi måste pröva något nytt för att driva upp lönsamheten. Vi är ju den största industrin på hela mattan.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

-Det visar sig att det fungerar bäst på marknaden att man berättar att det rör sig om Limånad och inte Ost eller en tropisk sjukdom. Vi får laborera lite med priset också. Kanhända bör vi gå ned, lite under 57.000 kronor.