[Baron råtta:] Är alla här? Björnarna? Kaninerna? Katterna? Hypokondiska barnet?
[Röster ur förskoleklassen] -Hypokondiska Barnet är hemma. Det var något med tåspetsarna till hjässan.
-Farbror Baron Råtta! Nisse har svalt sin mobiltelefon!
[Baron råtta:]Jasså har han det? Kan du be honom titta efter om han svalt min telefon med, lilla vän? Den är borta sedan hur länge som helst. Idag skall vi tala om Matematik och jag är inte alls rädd. Jag är inte rädd.
mah!teh!mah!tik!, där ser ni det var inte så svårt alls.
[Röster ur förskoleklassen] -Farbror baron Råtta! någon har kissat vid katedern!
Farbror Baron Råtta, vad ÄR matematik för något?
Oh, den lilla björnen seglar på Gula Havet, oohh det är storm....
[Baron råtta:] Nu får ni vara tysta små vänner. Sluta plaska i pölen. Det är nog någon skräckslagen som kissat här vid katedern.
[Lilla Björn] - Men vad är matematik för något?
[Röster ur förskoleklassen] -Vad är det?
[Baron råtta:] Nu skall ni inte bli påstridiga små vänner. Matematik är helt enkelt matematik. Det är vad det låter som.
[Lilla Björn] -Är det mahteh?
[Baron råtta:] Ja... Dvs nej.
[Lilla Björn] -Är det mat?
[Baron råtta:] Kanske inte så mycket det nej...
[Lilla Björn] -Är det tik?
[Baron råtta:]Ja det är en liten kvinnlig hund.
[Röster ur förskoleklassen] -Är det ju inte! Då är det ju inte vad det låter som. Så fabror baron Råtta, det är INTE vad det låter som. Har det något med siffror att göra?
[Baron råtta:]Oj titta, vad är det som ryker där borta?
[Röster ur förskoleklassen] -Det är bara ett vitt papper som farbror själv satte eld på. Vi börjar tro att farbror inte kan något om matematik, farbror Baron råtta. Farbror skulle väl aldrig lura små oskyldiga barn?
Farbror Baron rätta är det inte rast snart?
[Baron råtta:] Jo just nu. Det är rast nu.
[Röster ur förskoleklassen] -Men det är 40 minuter kvar. Är det långt?
[Baron råtta:] Ja, det är 40 och så är det minuter också. För långt. Varför tar ni inte rast nu?
[Röster ur förskoleklassen] -Vi känner oss väldigt pigga och matematik låter så intressant. Vad ÄR matematik för något, farbrror Baron råtta?
[Baron råtta:]Men kaninen ligger redan och sover!
[Röster ur förskoleklassen] -Hon ligger bara för att vi sitter på henne.
Skall du berätta något om matematik. Eller skall vi börja gråta hjärtskärande?
[Baron råtta] Nej, nej, det är sant. Det enda jag kan är säga "matematik". Jag går och hämtar rektor så får han lära er matematik.
[Lilla Björn]-Farbror Baron råtta. Vi kanske var lite överilade där. Inte Rektor Farbror Elaka Ödlan. förra gången han var här så försökte han lära oss att flickor kan vara pojkar och tvärtom. Vi kunde inte äta lunchen efteråt, fast den gick att äta för en gångs skull.
[Röster ur förskoleklassen]
-Ja och han försökte lära oss att alla är lika. Fast de är olika.
-Ja och han petade på min skolväska.
-Och på mitt pennskrin.
-Han luktade på mina gummistövlar. Sedan ville han köpa dem.
[Lilla Björn]-Så om farbror inte berättar för någon skall vi lära farbror Baron råtta lite om matematik och siffror.
[Baron råtta:] Vill ni det? Ni är så snälla..